Właściwie przeszkolony pod kątem BHP pracownik jest w mniejszym stopniu narażony na wypadki przy pracy. Właśnie dlatego pracodawcy mają w obowiązku organizować szkolenia BHP pracowników – także na stanowiskach administracyjno-biurowych.
Szkolenia dla pracowników biurowych – rodzaje
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach biurowych muszą przejść szkolenie BHP administracyjno-biurowe, które przekazuje im kompleksowe informacje związane z bezpieczeństwem oraz z higieną pracy.
Takie szkolenie BHP pracowników dzielone jest na dwie kategorie, a dokładnie na szkolenie wstępne oraz okresowe.
Wstępne szkolenie BHP administracyjno-biurowe
Przed rozpoczęciem pracy każdy pracownik powinien odbyć wstępne szkolenie BHP administracyjno-biurowe. Jest to rodzaj szkolenia, podczas którego otrzymuje on wskazania dotyczące BHP w całej firmie, a także na swoim stanowisku pracy.
Wstępne szkolenie BHP dla pracowników biurowych dzielone jest na instruktaż ogólny i stanowiskowy. Podczas pierwszej części szkolenia, czyli instruktażu ogólnego pracownik otrzymuje przekrojowe informacje o BHP, udzielaniu pierwszej pomocy oraz zasadach PPOŻ (przeciwpożarowych) w miejscu pracy. Druga część, czyli stanowiskowe szkolenie BHP administracyjno-biurowe odbywa się już na danym stanowisku i odnosi się panujących na nim zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wstępne szkolenie BHP pracowników powinno być wykonane przed przyjęciem pracownika na dane stanowisko. Co ważne, dotyczy ono nie tylko pracowników zatrudnionych na umowie o pracę, lecz też na umowach cywilnoprawnych. Pracodawca musi też przeszkolić praktykantów, w tym studentów oraz uczniów szkół zawodowych.
Okresowe szkolenie BHP dla pracowników biurowych
Do 2019 roku pracodawcy mieli obowiązek organizowania szkoleń okresowych BHP dla pracowników administracyjno-biurowych. Aktualnie nie są one już konieczne.
Pracodawca może jednak zdecydować się na okresowe szkolenie bhp pracowników, jeżeli chce zaktualizować informacje o bezpieczeństwie i higienie pracy u zatrudnionych.
Obecnie szkolenie BHP dla pracowników biurowych najczęściej powierzane są zewnętrznym firmom świadczącym usługi BHP. Mogą one zapewnić kompleksowe przeszkolenie pracowników oraz zająć się innymi sprawami BHP w imieniu klienta.
Dodaj komentarz