Jedyn yjzel, czyli osioł, kańs se swoja tasza posioł.

Jak powinna być wykonana inwentaryzacja wyposażenia?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że inwentaryzacja wyposażenia jest zdecydowanie trudniejszym zadaniem niż mogłoby się wydawać. Nie wszyscy mają bowiem świadomość w jaki dokładnie sposób rozpocząć pracę, by przebiegała ona sprawnie. Jak powinna być wykonana inwentaryzacja wyposażenia?

Należy pamiętać o terminach

Warto wiedzieć, że inwentaryzacja zdecydowanej większości składników aktywów może być rozpoczęta nie wcześniej niż trzy miesiące przed zakończeniem się roku obrotowego. Z kolei powinna się zakończyć do 15 dnia kolejnego roku.

Oczywiście bardzo istotne znaczenie będzie miało także ustalenie stanu przez odpisanie albo dopisanie stanu, który zostanie stwierdzony spisem z natury. Godny uwagi jest również fakt, że inwentaryzacja produktów gotowych, towarów, materiałów, a także półproduktów, które znajdują się w składowiskach objętych ewidencją ilościowo-wartościową może zostać przeprowadzona tylko raz na dwa lata.

Właściwe oznaczenie środków trwałych

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że jednym z największych utrudnień podczas omawianego procesu inwentaryzacji jest ich identyfikacja, a także powiązanie wszystkich spisanych środków trwałych z środkami, które zostały wcześniej ujęte w księgach rachunkowych. Zdecydowanie utrudnia to w ewentualnym wyjaśnieniu poszczególnych różnic inwentaryzacyjnych.

Rekomendowane jest bardzo dokładne zadbanie o to, aby w ewidencji księgowej stosowane były bardzo oczywiste nazwy poszczególnych środków trwałych. Umożliwi to bowiem na ich znacznie prostszą identyfikację. Warto wiedzieć, że z roku na rok coraz większym zainteresowaniem cieszy się oznaczanie wspomnianych wcześniej środków trwałych kodami kreskowymi, a także ich inwentaryzacja za pomocą odpowiednich czytników kodów.

Korzystanie z różnego rodzaju uproszczeń

Należy mieć świadomość, że inwentaryzacja środków trwałych pozwala na wprowadzenie bardzo dużej liczby uproszczeń, które będą oczywiście oddziaływały na zdecydowane przyspieszenie prac.

W przypadku środków trwałych niskocennych, a także o charakterze wyposażenia rekomendowane jest, by wykonywać jedynie porównywanie stanu, który będzie wynikał z ewidencji poszczególnych księgowań ze stanem rzeczywistym. Warto również bardzo dokładnie ustalić oraz wyjaśnić ewentualne różnice ilościowe.

Rekomendowane jest także uczestniczenie w różnego rodzaju kursach i szkoleniach dotyczących inwentaryzacji. Można w ten sposób uzyskać cenne wskazówki, dzięki którym zaoszczędzony zostanie czas. Bardzo duża liczba szkoleń jest darmowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.